Ändring i hyreslägenheter

Vid misstanke om vattenskada vid rinnande kranar, element, toalettstol skall hyresgästen omedelbart kontakta fastighetsförvaltaren för att undvika omfattande vattenskador.

Åtgärdsrutin vid fel

  1. Hyresgästen skall i första hand försöka åtgärda det som är trasigt/fel (t.ex. rensa avlopp och skruva åt skruvar i en glappande garderobsdörr).
  2. Det trasiga föremålet lagas av fastighetsförvaltaren. Om det ligger inom hyresgästens ansvarsområde informeras denne innan reparation/byte av fastighetsförvaltaren att de kommer att debiteras kostnaden för reparationen.
  3. Om reparation inte är möjligt kan, efter beslut av styrelsen, föremålet bytas och Brf Mjölner 3 står för kostnaden om bytet ligger utanför hyresgästens ansvarsområde. Naturligt slitage skall föreligga.

Hyresgästen ansvarar själv för byte och underhåll av

  • Lysrör och glödlampor
  • Skärbräda i kök. Styrelsen hänvisar till IKEA
  • Golv
  • Väggar
  • Rensning av vask i kök och badrum

Föreningens ansvarsområde

  • Toalettsits, ugnsplåtar och lampkupor till kök och badrum byts när behov finns och naturligt slitage föreligger.
  • Spis, frys, kyl, fläkt och badrumsskåp repareras i första hand och bytes om reparation ej är möjlig.

Skadegörelse och misskötsel

Vid misstanke om skadegörelse eller misskötsel från hyresgästens sida skall kostnaden alltid faktureras hyresgästen. (Exempelvis sprickor i handfat och badkar.)

Rulla till toppen